Логотипи спонсорів та організаторів проекту

Логотипи спонсорів та організаторів проекту

Конкурс

Вчимося діяти разом

Автор-упорядник: Світлана Саханюк, практичний психолог КЗ «Луцький навчально-виховний комплекс №9 Луцької міської ради»
Клас: учні 10 класу.
Тривалість: 90 хвилин.
Кількість учасників: 15 .
Мета:
*    у кінці заняття учні мають знати, що таке група, групові ролі, динаміка групи, підходи до прийняття групових рішень;
*    навчаться, отримуючи задоволення, діяти і ефективніше співпрацювати в групі;
*               дізнаються більше про себе і свій клас, будуть мати кращий настрій.
Методи роботи: робота в групах, міні-лекція, мозковий штурм, групове обговорення.
Матеріали: чотири шматки цупкої тканини 50 х 50 см, з одного боку якої написано маркером “Посміхніться”, аркуші паперу формату А-6, кулькові ручки,  плакат “Роль – персональні характеристики – внесок у групу – можливі труднощі”, плакат із текстом семи етапів розвитку групи, для кожного учня  - аркуші паперу зі списком речей, які можна взяти з пошкодженого космічного корабля (Додаток 3), аркуші з текстами (Додаток 5).
Дидактичні матеріали:
1.Культура життєвого самовизначення. Частина ІІІ. Старша школа. Методичний посібник/ Наукове керівництво та редакція І.Д.Звєрєвої. – К., 2004.
2.Спілкуємось і діємо./ О.Безпалько та інші – К.: Міленіум, 2002.
3.Фопель К. Сплоченность и толерантность в группе. Психологические игры и упражнения. Пер. с нем. – М.: Генезис, 2002. – 336с.

1. Вступ. Проголошення теми і мети тренінгу, регламенту роботи.
Тему тренінгового заняття написати завчасно на дошці. Оголосіть її учасникам, повідомте їх, що у кінці заняття вони знатимуть, що таке група, групові ролі, динаміка групи, підходи до прийняття групових рішень; навчаться, отримуючи задоволення, діяти і ефективніше співпрацювати в групі, бо впродовж життя, напевне, будуть належати до сотень різних груп;  дізнаються більше про себе і свій клас, будуть мати кращий настрій.

2. Правила роботи групи.
Повідомте учасникам про те, що для продуктивної та ефективної роботи в групі потрібно дотримуватись певних правил. Ознайомте їх з  правилами роботи в групі.
Для цього розмістіть плакат «Правила» (Додаток 1) на видному для всіх учасників місці.
Запропонуйте обговорити кожне правило й обрати ті, що підходять всім для активної взаємодії.
Зачитуйте кожне правило, а всі учасники мають підняти руку, якщо воно їх задовольняє.
Продовжуйте звертання до учасників. Отже, правила ми з’ясували. Можливо хтось хоче внести корективи?
Розгляньте пропозиції учасників, якщо такі будуть. Внесіть зміни до плакату «Правила».
Після обговорення всіх пропозицій та внесення змін до плакату «Правила» група голосує за остаточний варіант правил роботи в групі.

3.Мотивація до заняття.

 Вправа “Чарівний килимок”.

Хід виконання:
Об’єднайте учнів у 4 групи (за назвами пір року: зима, весна, літо, осінь) і дайте кожній групі шматок тканини – “чарівний килимок.” Запропонуйте покласти його на підлогу і стати одночасно всім членам групи. Килимок полетить, якщо скористатися інструкцією, написаною на іншому його боці.
 Завдання для членів груп: не ступаючи на підлогу (а лише на килимки), перевернути їх на інший бік і прочитати інструкцію щодо використання.
Проведіть обговорення вправи за наступними питаннями:
1.     Які прийоми були використані для розв’язання завдання?
2.      Які з них виявилися найбільш успішними?
3.     Які проблеми виникли і чому?
4.     Який настрій у групі після виконання завдання?
 Під час вправи слідкуйте за дотриманням вимоги завдання: не ступати поза межі килимків. У обговорення намагайтеся спонукати учасників до визнання потреби співпраці як важливого елементу досягнення групового успіху.
4.Групове обговорення “Мандрівка  групами”
Хід виконання:
(Перед проведенням вправи ознайомтесь з матеріалом  Додатку2)
Запропонуйте учням відповісти на наступні запитання:
- Як ви розумієте поняття “група”?;
- Які групи бувають?
Відповіді запишіть на дошці, узагальніть. Можете зробити необхідні доповнення. Після того разом з учнями сформулюйте визначення групи і запишіть на дошці.
5. Вправа “Моя група”
Хід виконання:
Роздайте учням аркуші паперу та ручки і попросіть упродовж 3-х хвилин записати ті групи, до яких вони належать.
Після цього попросіть кожного назвати вказані ним групи, не повторюючи попередні відповіді.
Записуйте назви груп, які називають учні, на дошці.
Проведіть обговорення вправи за наступними питаннями:
1.Яка можлива кількість груп, до яких вам ще випаде нагода належати?
2. Які на основі цього можна зробити висновки?
Під час обговорення підкресліть, що чисельність і розмаїття названих груп лише підкреслює їх важливість для людини.
6.Міні-лекція.  “Розвиток групи”
Хід виконання:
 Зверніться до учнів зі словами. У  ліфті застрягло 7 осіб. Усі вони – мешканці одного багатоповерхового будинку. Але, як часто трапляється у таких будинках, рідко перед тим зустрічалися, а ще рідше – мали нагоду розмовляти. Визволення прийде не скоро: у подібній ситуації опинилися ще кілька таких груп в інших будинках. Тому ліфтери мають роботи по самі вуха. Зажурені й задумані, люди хвилина по хвилині почали говорити один до одного, розповідаючи спочатку про проблеми, які виникнуть через цю колізію, потім про подібні кумедні ситуації з їхнього життя. Далі – почали цікавитися тим, хто на якому поверсі та  якій квартирі мешкає, де працює; ділитися враженнями щодо роботи двірників і підвищення тарифів на електроенергію; з неабиякою гордістю повідомляти, хто яких має собак чи котів, про їх звички. У кульмінаційний момент чергової історії один молодий хлопець вдарив себе долонею по чолі й звернувся до усіх із пропозицію плану “звільнення”: вийти з кабіни можна через люк угорі! І хоч “вже ніхто нікуди не поспішав”, знайшлася група підтримки цієї ідеї. Після деякого обговорення визначили тих, хто буде підтримувати “піонера”, допомагаючи відкрити люк; дехто залишив за собою роль коментатора, даючи слушні зауваження; хтось запропонував щипці, щоб відкрити замок люка... Не будемо входити в деталі “рятувальної операції”, але через деякий час усі вже були на площадці поверху. Проблемна ситуація, напруження, знайомство і зближення, співпраця і визволення, радість, усміх і прощання – все це впродовж трьох годин! А далі: ці люди рідко коли тепер зустрінуться, ще рідше – матимуть нагоду розмовляти. Але, напевне, при нагоді кожного разу обміняються один з одним усмішкою.
На цьому прикладі бачимо, як мимоволі утворилася група, як вона формувалася і... зруйнувалася через 3 години. Групи – як живі організми: проходить різні етапи від часу створення до розпаду.
Психологи виділяють наступні етапи розвитку груп:
1.  Формування нової групи;
2.  З’ясування групових ролей і розподіл відповідальності, сфер впливу;
3.  Зміцнення групової роботи;
4.  Розподіл на кліки зі своїми лідерами і групами підтримки;
5.  Внутрішня гармонія з посиленням спільного бажанням спокою і загальної злагоди;
6.  Ідеальна група – гнучка та ефективна група, діяльність якої ґрунтується не тільки на спільній роботі, але й на спільних почуттях;
7.  Руйнування налагоджених зв’язків.
Проведіть обговорення вправи за наступними питаннями:
1.На якому етапі розвитку зараз перебуває їх клас?
2. Які події минулого стали причиною того, що вони тепер є на цьому етапі?

7. Вправа “Аварія на Місяці”
Хід виконання:
Об’єднайте учасників у три групи (за героями байки: лебідь, щука, рак) і розташуйте їх у різних частинах кімнати; попередьте учнів, що вони зможуть прочитати роздану вами інформацію лише після сигналу і видайте аркуші паперу з переліком речей (Додаток 3); розкажіть наступну історію.
Ваш космічний корабель “приземлився” на сонячній частині Місяця. Ви вирушили ракетою-розвідником вивчати околиці. Але за 300 км від космічного корабля з ракетою сталася аварія. Летіти далі неможливо. Окрім скафандрів залишились 15 предметів, які можуть знадобитися у подорожі до космічного корабля. Ви можете взяти із собою все. Але спочатку потрібно оцінити відносну вартість предметів даного набору (їх список розміщено у колонці “2”). Перед кожним предметом (в колонці “1”) поставте порядкове число. Найважливіший предмет має бути позначений числом 1, далі 2, 3,… найменш важливий предмет із запропонованих повинен мати позначення 15. Дізнайтеся, чи хтось має запитання щодо правил і дайте дозвіл переглянути список. Попросіть працювати окремо, без обговорення.
Під час виконання завдання вчитель може відповідати на запитання, що стосуються правил гри, а не розв’язки поставленої задачі.
Далі попросіть учасників обговорити проблему у групах і прийняти спільне рішення. Кожен може наводити власні аргументи на користь того, який з предметів є важливішим, який - менш важливим (зауваження: учасники мають оперувати не цифрами-порядковими номерами, які вони виписали у колонці “1”, а, власне, аргументами). Після обговорення група повинна схвалити (більшість членів мають погодитись з цим), якою є вартість предметів у цифрах від 1 до 15. Результати слід записати в колонці “3”. Увага! Усі члени однієї групи повинні мати те саме число у колонці “3”.
Після закінчення виділеного часу попросіть кожну групу провести презентацію і аргументацію прийнятого колективного рішення.
Звірте результати і аргументи на користь запропонованих результатів із тим, що рекомендує спеціальна комісія Національного аерокосмічного агентства США (Додаток 4).
При виконанні завдання зверніть увагу на внесок кожного в прийняття групового рішення.

8. Групове обговорення “Як підступитися”

Хід виконання:
Попросіть учнів проаналізувати підхід, яким вони керувалися у  розв’язанні попереднього групового завдання, якими принципами у спілкуванні вони користувалися. Відповіді запишіть. Роздайте їм аркуші паперу з пропонованою вами послідовністю колективного розв’язання проблеми і принципами. Дайте їм час прочитати запропонований текст (Додаток 5).
Обговорення вправи:
Попросіть учасників обговорити у групах те, що було успішним, виявити  яких помилок вони припустилися при розгляді поставленого у вправі “Аварія на Місяці” завдання. Чиї думки не були почуті? Хто надто вагався, перш ніж висловити свою думку? Чому саме так сталося? Після завершення обговорення кожна група повинна представити три найважливіші, допущені при обговоренні завдання, помилки.

9. Притча про перепелиць
Хід виконання:
Розкажіть учасникам історію. Жила собі зграйка перепелиць. Вони з ранку до вечора копирсалися у пилюці на шляху, бігали серед трави у пошуках їжі. Якось в їх місцевість прийшов птахолов і, кидаючи сітку, раз за разом ловив перепелиць, щоб продавати їх на базарі. Птахів ставало дедалі менше. Перепелина зграя не на жарт схвилювалася.
Одного сонячного ранку знайшовся ватажок, який скликав усіх, щоб обговорити справу. Після довгих суперечок у маленьких пташиних головах народилася ідея: наступного разу, коли птахолов кине свою сітку, взятися всім разом дзьобиками за неї й спробувати полетіти і опустити сітку на терновий кущ. Збуджені перепелиці цього вечора лягали спати з маленьким промінчиком надії.
Наступного ранку, коли мисливець прийшов по чергову здобич, подиву його не було меж: сітка “полетіла” до тернового куща і опустилася на гілля. Як не намагався мисливець її зняти, вона ще більше заплутувалася і цілком подерлася. День за днем повторювалося те саме. Врешті-решт йому це набридло; до того ж закінчилися сітки,  тож птахолов покинув  невдячне тепер заняття. Перепели були на сьомому небі від радощів і ширяли довкола, святкуючи перемогу.
Але так тривало недовго. Настала посуха. Води та їжі стало обмаль. Птахи билися за кожну краплю і за кожну крихту. Бійки і галас долинали тепер з їхньої околиці. Одного разу хтось сказав: “Пам’ятаєте той випадок із птахоловом? Тоді лише ми махали крильцями, рятуючи зграю. А ті! Ті! Вони нічого не зробили!” “Як? – відгукнулися інші. – Це ви лише спостерігали, навіть разу не змахнувши крилами! Якби не ми!..” І розпочалася нова, найбільш запальна і жорстока бійка від часу посухи. Курява стояла стовпом! Раптом всі відчули, що їх притискає до землі якийсь тягар. Це була сітка птахолова! Він згорнув їх усіх разом і щасливий пішов на базар.
Питання для обговорення:
1.     Чого вчить нас ця притча?
2.     Який висновок з неї ми можемо зробити?
10. Підведення підсумків. Рефлексія.
Попросіть учасників дати (усно) відповіді на такі питання:
1.     Чи багато нового ти дізнався на сьогоднішньому занятті?
2.     Яка інформація була для тебе особливо корисною?
3.     Які вправи та види робіт сподобались тобі найбільше?

 Подякуйте учасникам за роботу.


                                                                                                                      Додаток 1

П Р А В И Л А


o   Говорити чітко і конкретно
o   Застосовувати правило «піднятої руки»
o   Бути активним, брати участь у всіх видах діяльності
o   Бути доброзичливим
o   Дотримуватись регламенту

                                                                                                                  Додаток 2
До групового обговорення “Мандрівка  групами”
Дуже важко уявити собі ситуацію, коли кожна особа (мала чи велика, юна чи доросла, жіночої або чоловічої статі) жила б абсолютно відокремлено – самотньо у чудовому будинку, на безлюдному острові чи у холодній келії. І хоча такі приклади відомі, ми можемо з певністю сказати: подібна ситуація не є природною. Більше того – людина повинна перебувати в оточенні інших людей для повноцінного розвитку. І  важливо підкреслити: вже від свого народження (для того, щоб мозок немовляти почав працювати, новонародженим потрібно чути голоси інших людей, відчувати тепло тіла, доторки, спостерігати за різними об’єктами).
         Впродовж життя ми дуже часто змінюємо наше оточення: прокидаємося вранці й зустрічаємося з батьками і братиками/сестричками; йдемо до школи і бачимо сусідів; заходимо до класу і починаємо невгамовні розмови з товаришами та друзями, з якими навчаємося ось уже кільканадцять років. І кожного разу ми взаємодіємо в межах якоїсь групи (“група” походить від італійського gruppo – “в’язанка”). Якщо ж наше життя минає у групах, чи не вартує знати і краще розуміти це поняття, закономірності творення і функціонування груп?
Група – відносно незначна кількість індивідів (3-50 осіб), об’єднаних цілями і завданнями, у якій суспільні відносини виявляються у формі безпосередніх особистих контактів.
Чи є наш клас групою?
... відносно незначна кількість індивідів – у нашому класі навчається Х учнів, що є, порівняно, невеликою кількістю; слід зауважити, що переважно групи складаються з 6-10 осіб, тому і в нашому класі можуть бути (є) кілька менших груп (уточніть з учнями, чи так є насправді).
... об’єднаних цілями і завданнями – спільна ціль класу – навчатися, здобувати знання; спільні завдання – підготовка до зайнять, чергування у класі та по школі, підготовка до творчих вечорів, участь у конкурсах, подорожі та екскурсії тощо.
... суспільні відносини виявляються у формі безпосередніх особистих контактів – наші стосунки відбуваються з дня у день в одному місці і, в основному, тим самим складом; ми розмовляємо між собою, розповідаємо про свої враження, цікавимося думками інших, різним чином реагуємо на поведінку, спостерігаємо один одного не за посередництва когось, а особисто.
Отже, шкільний клас (або менші утворення всередині класу) може бути прикладом групи.
Ви також об’єдналися у групи для проведення гри: вас було небагато; ви мали спільну ціль – полетіти на килимку, і завдання – перевернути його, не ступивши на підлогу; для виконання цього завдання ви були змушені спілкуватися.
Психологи визначають п’ять категорій груп:
Умовні – реальні;
Формальні – неформальні;
Слаборозвинуті – високорозвинуті;
Дифузні – колектив;
Референтні – нереферентні.
         (Після кожного означення запропонуйте учасникам визначити категорію групи, утвореної для проведення гри – реальна, формальна, слаборозвинута, дифузна, нереферентна – і навести кілька власних прикладів).
Умовні групи – групи, члени яких об’єднані за якоюсь спільною ознакою. Наприклад: стать, вік, професійна приналежність, національність.
Реальні групи – груп, у яких люди перебувають постійно в умовах щоденного життя  й  діяльності.
Формальні групи – групи, які мають офіційно обумовлену ззовні структуру.
Неформальні групи – групи, які творяться на основі особистісних уподобань.
Слаборозвинуті групи – перебувають на початковому етапі розвитку.
Високорозвинуті групи – давно створені, вирізняються єдністю цілей та спільних інтересів, високо розвинутою системою стосунків, організацією, згуртованістю
Дифузні групи – випадкові групи, члени яких об’єднані лише емоціями і переживаннями.
Колектив – вища форма об’єднання людей, яка творить найбільш сприятливі умови для спільної діяльності.
Референтні групи – уявні групи, на які орієнтуються люди у своїх зацікавленнях, уподобаннях, симпатіях, антипатіях.
Нереферентні групи – групи, до яких люди реально належать і в яких працюють.
Об’єднайте учасників у 5 груп і дайте завдання обговорити, якою групою є клас у кожній з п’яти категорій. Час для обговорення – 5 хвилин. Після завершення обговорення групи по черзі презентують і обґрунтовують своє рішення в одній категорії. Інші групи мають можливість, у разі потреби, висловити свою позицію.
До уваги педагога:
Клас є реальною – формальною (з неформальними підгрупами) – високорозвинутою – нереферентною групою – колективом.

                                                                                                                               Додаток 3

Список  речей, які можна взяти з пошкодженого космічного корабля
1
2
3

Коробка сірників


Концентрована їжа


50 м нейлонової линви


Парашутна тканина


Грілка на сонячній батареї


25 банок згущеного молока


Два пістолети


Два 40-літрові балони з киснем


Зоряна карта, пристосована до Місяця


Гумовий човен і газ для надування


Магнітний компас


20 літрів води


Сигнальні ракети


Аптечка


Радіо для зв’язку прямої віддалі


Додаток 4

Предмет
Оцінка НАСА
Аргументи НАСА
Коробка сірників
15
На Місяці немає кисню. Сірники будуть непридатними
Концентрована їжа
4
Добре джерело енергії для людського тіла
50 м нейлонової линви
6
Придатна для подолання перешкод, перев’язок при травмах
Парашутна тканина
8
Може бути використана як захист від сонячного проміння
Грілка на сонячній батареї
13
На сонячній частині Місяця не потрібна
25 банок згущеного молока
12
Важка для травлення їжа
Два пістолети
11
Можливість використати “реактивний рух” при переміщенні
Два 40-літрових балони з киснем
1
Кисень найбільше потрібний для підтримки життя
Зоряна карта для Місяця
3
Важлива для навігації
Гумовий човен і газ для надування
9
Газ може бути використаний для “реактивного руху” при переміщенні
Магнітний компас
14
Непотрібний, бо на Місяці немає магнітного поля
20 літрів води
2
Дуже важливо для виживання на сонячній частині Місяця
Сигнальні ракети
10
Біля космічного корабля можна подати сигнал
Аптечка
7
Через шприц можна вприскувати вітаміни, ліки
Радіо для зв’язку прямої віддалі
5
При виході на пряму лінію можна використати для зв’язку  з космічним кораблем
                                                                                                       
                                                                                                                                            Додаток 5

Можлива послідовність колективного розв’язання проблем
а) Чітко поясність проблему. Впевніться, що всі мають однакове розуміння предмета дискусії. Щоб допомогти цьому, запишіть предмет дискусії так, щоб усі могли бачити, або кілька разів голосно повторіть його.
б) Зберіть інформацію, яка допоможе проведенню ефективної дискусії. Інколи членам групи треба буде провести підготовчу роботу, переглянувши книги, журнали, газети, Інтернет, поговорити з іншими людьми. Часом члени групи вже мають усю інформацію, необхідну для колективної праці.
в) Переконайтеся, що кожен член групи розуміє зібрану інформацію.
г) Дайте можливість кожному висловити свій погляд на проблему і про те, що слід зробити. Кожен повинен висловитися хоча б раз до того, але може взяти слово і вдруге.
д) будьте готові змінювати свої переконання під впливом висловлених іншими ідей. Якщо ваші погляди не змінилися, принаймні хоч трішки, ви, напевне, погано слухали.
е) Після того, як всі учасники висловили свої ідеї, керівник групи повинен спробувати синтезувати усе сказане у практичні дії, з якими повинні погоджуватися усі.
є) Кожному, хто відчуває, що якийсь важливий момент залишився за межами цього синтезу, має бути надана можливість висловитися.
ж) Вартує повторювати обидва попередні заходи доти, поки не буде досягнуто спільної думки/консенсусу. Якщо виявиться, що бракує важливої інформації, докладіть спільних зусиль, щоб знайти її до початку дій.
з) Якщо не вдається досягти консенсусу, скористуйтесь голосуванням, як методом остаточного погодження рішення.

Принципи колективного розв’язання проблем

  • · Усім слід надати рівні можливості для висловлювання своїх поглядів.
  • · Доцільно уникати реплік, які принижують особисту гідність і гідність інших.
  • ·Висловлена вами ідея належить групі. Не намагайтесь будь-що захистити її початковий вигляд. Будьте готові змінювати свої погляди, пропонувати цілком інші ідеї. Пам’ятайте, що навчанню та зростанню властива зміна, а не брак думок.
  • ·Працюйте для досягнення групового консенсусу – розробленої спільно ідеї, з якою згодні усі. Часом її пропонує хтось один. Але частіше ця ідея вбирає все найкраще, висловлене колективом.
  • ·Уважно слухайте, що говорять інші, не думаючи одночасно над тим, чи це правильно, чи над тим, що будете казати ви.
  • ·Коли надійде ваша черга, говоріть настільки чітко і лаконічно, наскільки можете. Не висувайте заперечень стосовно висловлених кимсь ідей – лише висловіть позитивно  власну.
  • ·Коли рішення прийнято, підтримайте його виконання усіма можливими способами. Навіть тоді, коли воно суперечить вашим поглядам.
  •  Якщо було прийняте неправильне рішення, це мають зрозуміти усі учасники.  Спробуйте без докорів та образ узятися до розробки нового способу розв’язання проблеми.                                                                            ***

РЕКЛАМА: ВИГАДКИ І РЕАЛЬНІСТЬ

     Автори-упорядники:
     Олена Рибка, вчитель економіки  та
     Світлана Саханюк, практичний психолог
     КЗ «Луцький навчально-виховний  
     комплекс №9 Луцької міської ради»
1. КЛАС:  9 (математичний).
2. ТРИВАЛІСТЬ: 90 хв.
3. КІЛЬКІСТЬ УЧНІВ: 15

4.  МЕТА: у кінці уроку учні повинні:
Знати що таке реклама.
Володіти інформацією про історію виникнення реклами, про вимоги до неї та орієнтуватись у видах реклами.
Проаналізувати й оцінити зразки сучасної реклами.
Окрім видимої, розпізнавати невидиму інформацію з реклами.
Бути на сторожі і не потрапляти на «гачок» рекламодавців.

5. МЕТОДИ РОБОТИ:  міні-лекція, метод «Мозаїка», демонстрація, вікторина, аналіз зразків реклами, групове обговорення, робота в малих групах.

6.  ОБЛАДНАННЯ: чиста пляшечка з-під шампуню, куди налито воду, яку можна пити, зразки реклами з газет і журналів, кольорові аркуші(5*5см)  червоного, зеленого та жовтого кольорів – по 5 шт. кожного з літерою на ньому («А», «Б», «В»), аркуші формату А-2 – 3 шт., маркери.

7.                ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ:

1. Кочетков О.В. Основи рекламної діяльності, К., 2009
2.Майбутнє починається сьогодні. Міжнародний шкільний проект, 2007
3.Миронов Ю.Б., Крамар Р.М. Основи рекламної діяльності. Навчальний посібник. - Дрогобич: Посвіт, 2007. – 108 с.
4.РибкаО.Б., Балясевич Л.Я. Цікава економіка. - Луцьк, 2012
5.Ромат Є.В. Основи реклами: Навч. посібник.- К.: Студцентр, 2006.


1.Мотивація до заняття. Вступне слово вчителя.
Зверніться до учнів зі словами:
Реклама займає особливе місце в системі маркетингу. Часто її виділяють у самостійний напрямок, проте, як свідчить світова практика, найбільшої ефективності реклама набуває лише в комплексі маркетингу. То  ж що  таке реклама, які є вимоги до неї, які є її види та ще багато цікавого про рекламу ми дізнаємось на сьогоднішньому занятті.
2.Міні-лекція.  Що таке реклама?
Ознайомте учнів з наступним матерілом.
Реклама – це будь-яка платна форма неособистої пропозиції товарів і послуг від імені визначеного спонсора, з метою вплинути певним чином на аудиторію. За допомогою реклами формується визначене уявлення покупця про особливості товару чи послуги.
Закон України «Про рекламу» визначає, що реклама – це спеціальна інформація про осіб чи продукцію, яка розповсюджується у будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою прямого або опосередкованого одержання прибутку
.
Мета реклами – привернути увагу, викликати інтерес, передати споживачеві інформацію і змусити його діяти певним чином. Виробити товар ще недостатньо, важливо, щоб він знайшов свого споживача. Тому рекламне звернення має повідомити дещо важливе і цікаве для споживача, про щось виключне, особливе, чого нема в інших товарах. Звернення в рекламі повинно бути правдивим, доказовим і виголошеним доступно, вчасно, щоб покупець звернув увагу на рекламований товар (послугу) і придбав його.
3.Коло знань.  Мозаїка.
 Роздайте кожному учаснику один аркуш кольорового паперу(червоний, зелений чи жовтий) з літерою на ньому («А», «Б», «В»). Об’єднайте учасників у три  малі групи за ознакою кольору паперу.
Після цього дайте завдання для груп: ознайомитись із змістом запропонованого матеріалу, виділити головне і обговорити, яку саме інформацію учасники будуть передавати іншим групам.
Роздайте матеріал кожній групі: група 1 (червоний колір) «Історія виникнення реклами) (додаток 1); група 2 (зелений колір) «Вимоги до реклами» (додаток 2); група 3 «Види реклами» (додаток 3). Час роботи у групах 10 хв.
Через 10 хвилин  попросіть учасників перегрупуватися за ознакою «літери». Об’єднавшись в групи, вони по черзі роблять повідомлення  щодо змісту матеріалу про який  щойно дізналися. Час роботи 5 хв.
Через 5  хвилин учасники повертаються в групи, які були сформовані на початку вправи (за ознакою кольору) і узагальнюють почуте за допомогою Блок-схем. Для роботи кожній групі роздайте по аркушу паперу формату А2 і маркери. Час роботи 10 хв. По закінченні – кожна група презентує свою роботу.
Підведіть підсумок та подякуйте групам за роботу.
        
4. Демонстрація. Реклама шампуню
Слово має психолог
Візьміть чисту пляшечку з шампуню, наповнену водою, яку можна пити. Відкрутіть її та відпийте ковточок. Після цього починайте хвалити переваги щоденного вживання шампуню. Перерахуйте його гарний вплив на організм: відбілювання зубів, ніжна шкіра, блискучі нігті, відсутність потреби мити голову, оскільки шампунь діє з середини. Дайте волю своїй фантазії.
Попросіть учнів  прокоментувати почуте і побачене.
Зробіть висновок. Хоча ви знаєте, що шампунь використовується для миття волосся, я спробувала вас переконати, що існують й інші способи його використання. Рекламодавці використовують засоби масової інформації, такі, як телебачення, радіо, бігборди, журнали і газети, аби продати нам більше, ніж просто продукт. Часто вони продають стиль життя, ідею або філософію, створену  спеціально для того, щоб принести вигоду рекламодавцю, а не споживачу.
5.     Аналізуємо рекламу.
Об’єднайте учасників у п’ять груп (використайте назви предметів – шкільних
приладь: олівець, ручка, зошит, пенал, альбом). Роздайте кожній групі зразок реклами з журналу або газети та аркуш для дослідження реклами(додаток 4).
         Зверніться до учнів зі словами. Подивіться на рекламу, яку я вам роздала. Проаналізуйте, яку інформацію вона нам дає, відділивши вигадки від фактів. Зверніть увагу на приховану інформацію в рекламі, не тільки на слова, а й на мову жестів, зображених на ній людей, їхні рухи і пози.
         Свої дослідження запишіть на аркуші.
         Час роботи 5 хв. Після виконання роботи запропонуйте  кожній групі представити свої напрацювання.
         Підсумуйте виконання вправи. Подякуйте учасникам за роботу.
6.     Вікторина. Правда чи вигадка про рекламу.
         Дайте учням інструкцію. Я буду зачитувати вигадки і факти про рекламу, а ви піднімйте руку, якщо це факт і не піднімайте – якщо це вигадка.
                                               Текст вікторини.
1.На рекламі ми завжди бачимо красиву пачку, повну сигарет, яку «герой» щойно відкрив.       (Факт)
2.Куріння ніколи не заважає оточуючим.         (Вигадка)
3.Людина у рекламному ролику  курить чи  п’є у безвиході, під час сварок, після скандалу тощо.        (Вигадка)
4.У рекламі показують хворих, нещасних людей, у яких полущилась шкіра від рекламованого крему.                 (Вигадка)
5.У рекламних роликах завжди показують красивих, молодих, здорових і успішних людей.          (Факт)
6.Образи з реклами ніяким чином на нас не діють.    (Вигадка) 
7. Рефлексія.
     Зверніться до учнів зі словами. Сьогодні ми проаналізували інформацію, яку доносить нам реклама. Якась її частина була  очевидною, інша ж прихованою. Тепер я хочу, щоб ви зробили ще один крок вперед і проаналізували, як ви використаєте, отриману вами сьогодні інформацію в майбутньому. Свої відповіді будуйте, даючи відповіді на питання:
1. Що незвичайного ви помітили в рекламних оголошеннях, які ми сьогодні розглядали?
2. Чи помітили ви сьогодні у рекламі щось таке, про що раніше не здогадувались? Якщо так, то що?
3.Як ваше вміння розкодовувати справжню мету  реклами може допомогти вам уникнути «гачка» рекламодавців?
     8. Підсумок заняття.  Снігова куля.
         Слово вчителю.
     Зверніться до учасників зі словами. Я пропоную кожному з вас додати до речення, яке я почну по одному слову.
1.     Негативними сторонами реклами є …..(відповіді  учнів)
2.     Реклама потрібна для того, щоб ….. (відповіді учнів)
         Отже, реклама потрібна  для інформування споживачів про нові товари, послуги, просування товарів на ринок, проте не всі виробники і продавці постачають на ринок якісну продукцію, тому нам потрібно розпізнавати справжні та приховані елементи реклами.
         Подякуйте учням за плідну роботу.


                                                                                                            Додаток 1
Коло знань. Мозаїка


І група. Історія виникнення реклами
Потреба передачі інформації в Стародавньому світі конкретним групам людей була запорукою створення протореклами. Протореклама містила в собі елементи стимулювання збуту, була первісною інтегрованою формою комерційних комунікацій; об’єднувала елементарні комунікаційні засоби, що отримали з часом самостійний розвиток[5].
Не випадково терміну реклама відповідає слово лат. Reclamare, що буквально означає поновлюваний крик. Давньоримський мислитель Луція Анней Сенеки у своїх листах Луцилію скаржиться на те що навколо його помешкання, що межує з лазнею, торговці щодня здіймають нестерпний галас, безперервно викрикуючи про свій товар.
З часом потреба у вербальному впливі на споживачів збільшується що породжує інститут оповісників. Оповісник — спеціально найнята торговцем людина, в завдання котрої входило зазивання покупців і розхвалювання товару наймача. Використання оповісників надавало важливу перевагу що полягала у віддаленості носія усної протореклами від місця продажу. Оповісники спочатку з’явились у стародавніх єгиптян, а від них послідовно у стародавніх євреїв, греків і римлян. Професія була добре поширена та мала високий статус, зокрема функціями оповісника наділений староримський бог торгівлі Меркурій.
До засобів організованої вербальної комунікації відносився також поголос, інформація що передавалась людьми «з уст в уста» про тих чи інших ремісників, торговців, політичних діячів і т.д. Відомості про якість вироблюваних (продаваних) товарів поширювалась на достатньо великі відстані, що стимулювало древніх підприємців турбуватись про свою добру репутацію. Формування схвального образу продавця від початку було одною з основних цілей протореклами. В подальшому добра репутація працювала на його власника. До прикладу, трактат письменника та державного діяча Стародавнього Риму Марка Порція Катона (234-149 рр. до н.е.) «Про землеробство» містить вказання місцевостей де ремісники перевищували за якістю своїх конкурентів та згадки про конкретних виробників того чи іншого товару.
Важливим фактором формування комерційних комунікацій в Стародавньому світі стало зародження ярмарки в Древньому Римі з V — початок III т.. до н.е. Ярмарки вигідно відрізнялись від звичайних торговищ прив’язкою до загально визнаних, особливо шанованих святилищ та храмів. З метою виокремитись від конкурентів, стародавні ремісники та торговці достатньо часто встановлюють на товар власні фірмові знаки (клейма).
                                                                                                       Додаток 2
ІІ група. Вимоги до реклами
У міжнародній практиці до реклами пред’являються наступні вимоги:
1. реклама не повинна містити тверджень чи наглядних зображень, які можуть образити суспільство чи окрему групу осіб
2. реклама має бути складена таким чином, щоб не обманути довір’я покупця використовуючи нестачу в нього досвіду або знань;
3. реклама не повинна в якості доказу посилатися на забобони, вона не повинна без достатньої причини грати на почутті страху;
4. реклама не повинна вводити споживача в оману у відношенні якості рекламованого товару, його ціни, супроводжуючих послуг, гарантійних умов;
5. реклама не повинна містити неправдивих відомостей про інші підприємства, які можуть викликати до них чи їхніх товарів зневагу чи насмішку;
6. слід уникати будь-якого наслідування рекламним ілюстраціям, змісту та тексту реклами, які використовуються іншими рекламодавцями;
7. реклама не повинна містити таких зображень, де ігноруються загальноприйняті міри безпеки, що таким чином може заохочувати до халатності та недбалості;
8. реклама не повинна зловживати довір’ям людей, які страждають хворобами і не здатні в даний момент критично оцінити рекламу, що пропонує їм засоби для лікування чи виздоровлення.

Невиконання цих вимог може зашкодити іміджу фірми, спричинити проблеми із законом та суспільною мораллю, конфлікти з конкурентами, а це означає додаткові збитки. Тому перш ніж оприлюднювати рекламне звернення слід ретельно проаналізувати усі його особливості, щоб бути впевненим у правдивості та нешкідливості реклами.

Курйози рекламного перекладу

Відома компанія General Motors зазнала фіаско, намагаючись вивести на ринки Латинської Америки свій новий автомобіль Chevrolet Nova. Як незабаром з’ясувалося, No va по-іспанськи означає “не може рухатися”.
У США при рекламі пива Coors використовувався слоган Turn It Loose! (Приблизне значення “Стань вільним!”). Буквальний переклад слогана на іспанську привів до появи шедевра “Страждай від проносу!”
Парфумерна компанія Clairol представила в Німеччині свої сухі дезодоранти, використовуючи cлоган Mist Stick (приблизне значення “Туманний дезодорант”). Пізніше з’ясувалося, що на німецькому слензі слово Mist (“туман”) означає “гній”.
Компанія Colgate-Palmolive вивела на французький ринок свою нову зубну пасту Cue. Трохи пізніше американці дізналися, що саме таку назву носить популярний французький порножурнал.
Компанія Pepsi дослівно переклала на китайську мову свій головний рекламний девіз “Живи з поколінням “Пепсі” (Come Alive With the Pepsi Generation). Китайці були шоковані: слоган набув несподіваного звучання – “Пепсі” змусить Ваших предків піднятися з могил”.
Компанія Coca-Cola довгий час не могла підібрати свою назву для продажу в Китаї. Справа в тому, що китайці вимовляють назву цього напою як “Кекукела”, що означає “Кусай воскового пуголовка”. Компанія була змушена перебрати 40 тис. варіантів написання своєї торгової марки, перш ніж було вибрано “Коку Коле”, що означає “Щастя в роті”.
Компанія Frank Purdue, що виробляє курятину, в США використовує слоган “It takes a strong man to make a tender chicken” (приблизний переклад: “Щоб приготувати ніжну курятину потрібен сильний чоловік”). У перекладі на іспанську ця фраза набула дещо інший сенс: “Потрібен сексуально збуджений чоловік, щоб курка стала ніжною”.
Авіакомпанія American Airlines встановила у своїх літаках шкіряні крісла і вирішила повідомити про це мексиканським споживачам. Англійською слоган звучав прекрасно: Fly in Leather (“Літайте у шкірі”). У буквальному перекладі це вираз знайшов інший зміст: “Літайте голими”.
Скандинавський виробник побутової техніки Electrolux вивів свої пилососи на американський ринок, використовуючи слоган Nothing Sucks Like an Electrolux – “Такий відстій, як Electrolux, ще треба пошукати!”
                                                                                                                                          Додаток 3
ІІІ Група. Види реклами.
Перший крок у розробці рекламної кампанії – це визначення її цілей, котрі детермінуються попередньо прийнятими рішеннями, характеристиками цільового ринку, його кон’юнктурою і маркетинговою стратегією компанії.
У залежності від цілей виділяють 3 види рекламних звернень:
1. інформативна реклама;
2. реклама-переконання;
3. реклама-нагадування.
Інформативна реклама відіграє важливу роль на початковій стадії просування товару, коли її ціль – створення первинного попиту.
Реклама-переконання набуває особливої ваги на стадії конкурентної боротьби, коли компанія прагне створити стійкий попит на визначену марку товару. Більшість рекламних оголошень відносяться саме до цієї категорії.
Інколи реклама-переконання перетворюється у порівняльну рекламу, ціль якої – встановити переваги певної марки товару шляхом порівняння однієї чи декількох її ознак з ознаками аналогічних товарів. Використовуючи порівняльну рекламу, компанія повинна бути впевнена, що вона володіє всіма необхідними аргументами для підтвердження заявлених переваг та адекватної відповіді на претензії власників конкуруючої марки.
Використання порівняльної реклами є оправданим у тих випадках, коли вона впливає як на раціональні, так і на емоційні мотиви споживачів. Порівняльна реклама використовується для таких категорій товарів, як дезодоранти, зубна паста, пральні порошки, одяг, автомобілі та ін.
Реклама-нагадування особливо ефективна для добре відомих на ринку товарів. Мета яскравої та дуже дорогої реклами "Завжди Coca-Cola" – не інформація про товар чи заклик до покупки напою, а саме нагадування.
Схожа форма реклами – реклама-підтримка, ціль якої – спроба усунення останніх сумнівів споживача у тому, що він зробив правильний вибір. В рекламах часто використовуються зображення задоволених покупців, які придбали рекламований товар.
Отже, кожен з цих видів реклами покликаний вирішувати конкретні специфічні цілі компанії

У залежності від того, які цілі та мету переслідує реклама, виділяють наступні її види:
1. імідж-реклама;
2. стимулююча реклама;
3. політична реклама;
4. бізнес-реклама;
5.  суспільна реклама та інші.
Імідж-реклама – це реклама по створенню позитивного образу (іміджу) фірми. Її основна роль – ознайомлення потенційних покупців чи споживачів з продукцією фірми, напрямками її діяльності та перевагами.
Імідж-реклама, як правило, діє найширше з усіх інших видів реклами. Вона спрямовується не лише на безпосередніх покупців, але й на ширші верстви населення, щоб при розширенні переліку продукції і сфери діяльності фірма чи товар викликали у покупців позитивні емоції.
Найефективнішими для імідж-реклами є:
- рекламні ролики на телебаченні;
- рекламні щити;
- реклама на транспорті;
- реклама в популярних газетах і журналах;
- участь в благодійних акціях.
Як правило, імідж-рекламу можуть дозволити собі фірми із стійким та високим рівнем доходу.
Стимулююча реклама – найпоширеніший вид реклами. В ній важливо підкреслити основні переваги продукції (послуги), її позитивні якості у порівнянні з аналогічними товарами. Основне завдання такої реклами – стимулювання потреби у придбанні даного товару чи використанні послуги.
В рекламному оголошенні стимулюючої реклами невеликих і середніх фірм при  рекламуванні товарів повсякденного попиту прийнято подавати й елементи імідж-реклами, оскільки окрему імідж-рекламу такі фірми не можуть собі дозволити.
Найефективніші рекламні засоби для стимулюючої реклами:
- реклама в газетах і журналах;
- пряма поштова розсилка;
- реклама на радіо;
- участь у виставках;
- телереклама.
Бізнес-реклама включає повідомлення, направлені   роздрібним продавцям, оптовикам і дистриб’юторам, а також промисловим підприємствам-покупцям і професіоналам, наприклад адвокатам чи лікарям.
Закон України "Про рекламу" визначає, що суспільна (або соціальна) реклама – це інформація державних органів з питань здорового способу життя, охорони здоров’я, охорони природи, збереження енергоресурсів, профілактики   правопорушень, соціального захисту та безпеки населення, яка не має комерційного характеру.
Суспільна реклама передає повідомлення, яке пропагує певне позитивне явище, наприклад, відмову від тютюнопаління чи припинення водіння автомобіля в стані сп’яніння. Як правило, місце і час для такої реклами в засобах масової інформації надається безкоштовно.
Існує ще класифікація реклами у залежності від охоплюваної рекламною діяльністю території. Відповідно до цього виділяють наступні види реклами:
1. локальна реклама, яка охоплює територію від конкретного місця продажі до окремого населеного пункту;
2. регіональна реклама – охоплює певну частину країни;
3. загальнонаціональна реклама – здійснюється в масштабах цілої держави;
4. міжнародна реклама.

                                                                                                                                            Додаток 4

Дослідження реклами

Продукт
Факт
Вигадка








***

Тема: Я – клієнт банку

Автор-розробник: Рибка Олена Борисівна,
 учитель економіки КЗ «Луцький навчально-виховний
комплекс №9 Луцької міської ради»,.
1.КЛАС:10
2.ТРИВАЛІСТЬ:45хв.
3.КІЛЬКІСТЬ УЧНІВ:15
Мета: ознайомити учнів з історією зародження банків, системою роботи банків, послугами, що надають банки; сформувати уявлення про банківську систему та види банків; навчити обраховувати депозитні нагромадження за простим та складним відсотками, вартість кредитних зобов’язань та критерії за якими потрібно обирати банк.
4. Методи роботи: робота в групах, міні-лекція, мозковий штурм, групове обговорення. пояснення з елементами бесіди; фронтальне опитування, робота в групах, пошта
5. Матеріали:  словники, аркуші з задачами, листи для пошти, мультимедійна техніка
6. Дидактичні матеріали:
1.Крупська Л.П. „Моя економіка”,
2. С.В. Степаненко „Економіка”,
З.Ватаманюк „Економіка 10-11 кл.”,
4.І.О Горленко „Збірник задач з економіки”,
5. І.О. Ковальчук „Контрольні завдання з економіки”,
6.Матеріали національної ради економічної освіти /США
1. Вступ. Проголошення теми і мети заняття, регламенту роботи
Учитель пропонує переглянути фрагмент казки .
Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення одного з найцікавіших розділів у курсі економіки. Для того щоб ви відгадали тему нашого уроку пропоную переглянути фрагмент казочки ( «Казка про ювеліра»)
Учням пропонується відгадати тему заняття
Метод «Мозковий штурм»
Давайте разом поміркуємо для чого нам потрібно вивчати цю тему, що для кожного особисто вона може дати зараз і в майбутньому. Чи можливо її недоцільно вивчати. (учні озвучують свої припущення стосовно доцільності  і корисності вивчення даної теми) Щоб ви хотіли дізнатись на уроці ( записують бажання на листку)
 Проектування
Учитель пропонує переглянути матеріали та разом складають план за яким будемо працювати на занятті.
Орієнтовний план
1.Історія розвитку банків.
2.Визначення поняття банк, види та функції банків.
3.Банківські послуги
4. Як обрати банк. Найбільші банки світу та України.
2. Міні – лекція «Історія зародження банків»
Приблизно так як в казці розпочалася історія зародження банків. Лише людей, які позичали гроші у ті часи називали не банкірами, а лихварями. Про історію лихварства в мали поцікавитись самостійно(учні мали випереджувальне завдання)
Історія зародження лихварства.
Перші лихварі діяли, ще тоді коли не було грошей. Стародавній грецький поет Гесіод, котрий жив УІІ-УІІІ ст. до н.е. згадував про лихварів приблизно за 100-200 років до появи перших монет Еллади. Перші позики надавались натурою: зерном, тваринами. До речі поняття «давати в ріст» виникло саме тому, що лихвар давав маленьке теля, а віддавати потрібно було доросле. Лихварі зазвичай працювали на ринках: брали гроші на зберігання, сплачували покупки від імені вкладників, перевозили гроші до інших місць, засвідчували торгові угоди. Проте життя їх було дуже складним. Наприклад, за давньоримським законодавством вони вважалися безчеснішими і порочнішими за злодіїв. Злодії сплачували штраф у 2-чі більший за вартість вкраденої речі, а лихварі у 4 рази більше. У м. Піза лихварям заборонялось проживати на території міста, судді не мали права вислуховувати їх скарги, а громадяни надавати притулок. У м. Верона, лихварям заборонялось входити на територію міста. У Голландії їх не допускали до причастя. В деяких країнах заборонялось взагалі займатися лихварством. Тому лихварями були іноплемінники або інновіри.  Згодом до лихварства долучилось духовенство. У Греції першими банкірами були священнослужителі. На Русі найбільшими банками були собор Святої Софії, Кирило-Білозерський та Юр’їв монастирі. У Європі лихварські операції здійснював орден Тамплієрів. Проте заборони не завадили поширення банківській діяльності.
            Банк ( від італійського banco – лавка) – установа, що акумулює грошові кошти, надає кредити, здійснює грошові розрахунки, емісію грошей і цінних паперів, з метою отримання прибутку.
Банківська система України має дворівневу структуру центральний банк( НБУ) – система комерційних банків.
Проблемне запитання. Учитель звертається до учнів
Як ви думаєте скільки банків є в Україні ( діаграма кількість банків в Україні)
-  Чому кількість банків до 1995 року зростала, а потім почала зменшуватись. Чим це можна пояснити?(таке значне збільшення зумовлене низькими вимогами до внесків у статутний фонд. У цей період майже кожне велике підприємство могло дозволити створити банк для власного розрахунково-касового обслуговування)
-Чи необхідна економіці України така кількість банків?(Ні, потрібно збільшувати не кількість банків, а якість їх обслуговування.)
-          Основні функції банків?
Банківські операції (послуги) – операції, які забезпечують функціонування та прибутковість банку. Розрізняють пасивні (залучення коштів) та активні (надання кредитів)
Я думаю всі чули вислів гроші працюють на мене. Як ви думаєте даний вислів можна пов’язати з банками.
Депозит ( від латинського depositum – річ віддана на зберігання) – внески грошових коштів юридичних та фізичних осіб у банки.
Види депозитів: строкові, короткострокові, довгострокові, до запитання.
Вкладаючи гроші у банк ви надаєте йому можливість користуватися вашими заощадженнями певний період, за що вам видають премію – депозитний відсоток. (таблиця)
-                      Від чого залежить розмір депозитного відсотка? (від суми вкладу, валюти та терміну вкладання)
Розмір і нагромадження премій залежать також яким чином будуть нагромаджуватись відсотки. У банківській сфері існує 2 підходи до нарахування відсотків.
1. «Простий відсоток»  S = P(1+n i)
2. «Складний відсоток»S = P(1+i)n, де
S – сума коштів, яку отримаєте через певний час;
P- сума вкладу;
n – термін вкладу
і – річна відсоткова ставка.
Задача 1 Ви виграли 1000 грн., поруч біля вашого будинку знаходиться банк «Надія», який приймає вклади населення під 20% річних, шляхом нарахування «простого відсотка». Яку суму ви отримаєте, якщо вкладете до кінця завершення 11 класу.
 Задача 2 Гості отримали у спадок 10 000 євро . Наталя Георгіївна вклала гроші у банк Форум під 9 % річних нарахування відбуваються що півроку за простим відсотком, Оксана Іванівна вклала гроші у банк надра під  10.6 % річних за складним нарахуванням. Яку суму отримають наші спадкоємці через 4 роки. Варіант І обраховує прибуток Наталії Георгіївни, варіант ІІ Оксани Іванівни.
Розглянемо  як змінювались вклади населення та яким чином змінювались частки депозитів до запитання та строкові депозити(таблиця)
Учні працюють з словниками та виписують терміни
Депозит до запитання (трансакційні депозити) набули неабиякого значення після появи карток.  Перші картки почали випускати нафтові кампанії для сплати за бензин. В Європі з’явилися перші картки в 50 – х роках. Перші електронні картки у 1982 році випустили японці для розрахунку за телефонні розмови.
Кредитні операції – вид активних операцій пов’язаних з наданням клієнтам позик.
Кредит ( від латинського creditum-позика) угода між партнерами про надання у власність майна або грошей іншій особі, за користуванням яким потрібно сплатити певну суму.
Кредитор – особа, яка видає позику (гроші, товари ).
Дебітор – особа, якій видають позику.
 P= S ( 1+ Ni⁄ 360)   P= S (1+ Ni), де
P – сума яку потрібно повернути за користування позикою.
S – сума кредиту, тобто сума, яку отримує позичальник.
N – кількість днів, років користування.
і  - % річний, заданий в частках одиниць
Задача 3 Ви отримали кредит в банку на навчання у розмірі 25000 грн. під 18% на термін до 10 років, яку суму вам доведеться сплатити по закінченні терміну.
Розглянемо  як змінювались частки короткострокові та довгострокові кредити  таблиця розрахункові дані часток короткострокових та довгострокових кредитів)
- В яких роках частка короткострокових і довгострокових  кредитів була найменшою і найбільшою чому?(1993 найбільша 97% нестабільність в економіці та гіперінфляцією, довгострокові практично не видавали, значний ризик; 2003-догострокові найбільше 37% стабілізація економіки)
Розглянемо динаміку реальних та номінальних процентних ставок за депозитами та кредити в Україні (таблиця)
-   У яких роках вигідно було брати кредити в банках? Чим це зумовлено? (період з 1992 по1995 оскільки темп інфляції перевищував встановленні ставки процентів. Фактично поверталися знеціненні гроші, найвигіднішим для отримання кредитів був 1993 рік)
-   В яких роках було вигідно вкладати гроші в банки? ( у період з 1997, найвигіднішим був 2002, найбільша реальна ставка 8.4%)
 Вернемось до визначення «банк», отже банк працює для отримання прибутку. За рахунок чого банк отримує прибуток? Давайте співставимо дві попередні таблиці(таблиця співвідношення депозитних і кредитних ставок), що ми отримаємо. Відсотки під які видаються кредити є значно вищі від відсотків які є по депозиту, а тому різниця між ними і буде банківським прибутком, який називається – маржею.
Маржа – прибуток банку, що утворюється, як різниця між відсотком, за яким надається позика клієнту, і відсотком, за яким банк залучає кошти.
Якщо проаналізувати таблицю то може звернути увагу, що обсяги кредитів більші за обсяги депозитів. Де банк бере кошти?
Лізинг (від англійського lease – оренда) – особливий вид оренди нерухомого майна виробничого призначення на підставі договору.
Факторинг – купівля банком у клієнта права на виплату боргу.
Довірчі послуги: розпорядження спадщиною, збір та забезпечення збереження спадщини, проведення розрахунків з кредиторами, управління майном, розміщення коштів, купівля-продаж цінних паперів, оформлення документів.
За якими критеріями обрати банк(таблиця аналіз)
Найбільші банки світу та України( таблиця).
 Підведення підсумків. Рефлексія.
Метод «пошта» кожному учневі присвоюється порядковий номер (за списком), це буде номер адресата. Кожен учень за темою на листках паперу записує запитання й адресує його комусь, поставивши відповідний номер і зворотну адресу. Адресати мають письмово відповісти на запитання. За командою вчителя гра припиняється.
 Учні аналізують, що вони досягли на уроці і виставляють собі оцінку.

  Банк – таке місце, де вам позичають парасольку в ясний день,
а потім вимагають повернути, коли починається дощ.

Р. Форест



***


Проект
«Зробимо чистим світ»

Цільова аудиторія: учні 1-11 класів, учителі, батьків

Тривалість: вересень 2013-травень 2014 рр.

Мета: дослідити екологічні проблеми нашого міста, розши­рювати кругозір учнів, формувати соціальну та ІКТ компетент­ність, виховувати любов до природи, вчити бачити красу рідної землі, цінувати і берегти природні ресурси.

Актуальність : Проблему забруднення навколишнього середовища не можна розв'язати однією пропагандою. Справжній громадянин своєї Батьківщини має дбати про захист природи, її ресурсів.
Інтегруючи зусилля для добрих та корисних справ, діти спря­мовують колективний пошук на розв'язання екологічної ситуації у місті, пропогандують бережне ставлення до природних ресурсів та намагаються поліпшити екологічну ситуацію у рідному місті.
Учні усвідомлюють важливість своєї участі у розв'язанні еко­логічної проблеми забруднення навколишнього середовища, роз­вивають громадську ініціативу та відповідальність, оволодівають знаннями дослідницької роботи, яка сприяє становленню особисто­сті як активного творця власної життєвої долі, вчаться зберігати природні ресурси за допомогою простих енергетичних рішень.

Відповідальні: заступник директора з виховної роботи, класні керівники, педагог організатор, командири, керівники ШКП.

Ключове питання

Як врятувати Землю?

Тематичні питання

Як люди впливають на навколишнє середовище?
Як екологічні проблеми змінюють наше життя і спробувати знайти можливі рішення?
Що ми можемо зробити, щоб допомогти рідному місту?
Які є екологічні свята?
Які правила вам слід знати , перебуваючи на природі, вдома, у школі?
Які екологічні проблеми у вашому селищі і як вони вирішуються?
Що ви можете зробити, щоб захистити природу і зберегти нашу планету чистою, щоб жити в гармонії з природою?

Етапи реалізації проекту Перший (підготовчий) етап

 дослідити екологічні проблеми нашого міста, розши­рювати кругозір учнів, формувати соціальну та ІКТ компетент­ність, виховувати любов до природи, вчити бачити красу рідної землі, цінувати і

Другий етап. Творча робота пошукових груп (домашнє завдання)

- Виявлення екологічних проблем міста: забруднення повітря, поверхні землі,  річки Сапалаївки.
  • Пошук причин та чинників забруднення міського середовища.
  • Розробка плану дій щодо проведення екологічних заходів.
  • Збір і вивчення інформації

Третій етап.

 Зробимо місто чистим за допомогою простих рішень: продовжити збирати відпрацьовані гальванічні елементи та збирання макулатури для збереження лісових насаджень

Четвертий етап

Підведення підсумків та визначення переможців акції та їх нагододження

Рейтингова таблиця школярів початкової ланки
клас
Кількість зібраних батарейок
Кількість зібраної макулатури
Рейтинг за зібранні батарейки
Рейтинг по зібраній макулатурі
Загальний рейтинг класів
1-а





1-б





1-в





1-г











2-а





2-б





2-в





2-г











3-а





3-б





3-в





3-г











4-а





4-б





4-в





4-г













Рейтингова таблиця школярів середньої ланки
клас
Кількість зібраних батарейок
Кількість зібраної макулатури
Рейтинг за зібранні батарейки
Рейтинг по зібраній макулатурі
Загальний рейтинг класів
5-а





5-б





5-в





5-г











6-а





6-б





6-в





6-г











7-а





7-б





7-в





7-г











8-а





8-м





8-п





8-ф











Рейтингова таблиця школярів старшої ланки
клас
Кількість зібраних батарейок
Кількість зібраної макулатури
Рейтинг за зібранні батарейки
Рейтинг по зібраній макулатурі
Загальний рейтинг класів
9-м





9-е





9-п





9-ф











10-м





10-п





10-ф











11-м





11-п





11-ф













Немає коментарів:

Дописати коментар